Nyhetsbrev 26 – 4
Här kommer information från styrelsen efter det senaste styrelsemötet.
- Reparation av brunnen i gatan vid Sellerigången 6 är utförd och klar.
- Enligt vad som sades på städdagen angående Mejramvägen 1 – 39 garaget tar vi in offerter från tre olika byggfirmor för att få en prisbild av vad det skulle kosta att låta en firma byta panelen och den rostiga plåten nedanför panelen. Därefter får vi utvärdera om vi anser att vi vill / kan hjälpas åt att göra det själva. De som bor på Mejramvägen 1 – 39 behöver också få möjlighet att komma överens om vilken kulör det ska vara på garaget. Detta renoveringsarbete kommer vi att ta med i nästa årsbudget för åtgärd då.
- Även om det nu inte blev som vi hade tänkt med Mejramgaraget i år, kan vi i alla fall glädja oss åt att Sellerigångens garage blev färdigmålade och Anisstigens båda garage blev både renoverade och (snart) färdigmålade också.
Tack till alla som ställt upp och hjälpts åt med detta!
Tack också för en överlag bra uppslutning på städdagen. Allt blir lättare och trevligare när vi hjälps åt.
- Då det varit problem med bilar som kör för fort på gatorna på Mejramvägen 1 – 39, avser vi sätta upp skyltar som en åtgärd för att få bilförare att tänka på hastigheten och därmed säkerheten. Vi passar på att även i detta nyhetsbrev påminna och uppmana alla i Kryddan att köra mycket försiktigt i området samt att flytta bilen så snart man lastat ur eller i. När det nu också har flyttat in flera småbarnsfamiljer är det ännu viktigare att tänka på detta.
- Nyköpingshem kommer att flytta ut återvinningsstationen på Sellerigången en bit från garageväggen samt montera takavvattning på den.
- Det har stått parkerade bilar längs med staketet vid Sellerigångens infart. Detta fungerar inte då det blir alltför trångt för andra fordon att passera. Styrelsen kommer att ombesörja målning av spärrlinjer i gatan med ett förbud att parkera på den platsen.
- Flera hyresgäster har hört av sig till Nyköpingshem om att det är svårt att hitta en plats på Sellerigångens parkering. Det har också observerats att boende i grannsamfälligheten och andra obehöriga ställer sina bilar där. Det är också viktigt att alla som har en garageplats – och detta gäller oss alla i Kryddan – verkligen använder den och inte låter bilen stå ute. Det är inte heller tillåtet att använda garagen som förråd. Vi kommer också att ha en diskussion med P-bolaget APCOA som Nyköpingshem har avtal med, om vi kan ändra skyltningen eller på annat sätt få bukt med problemet.
- De trasiga gungorna på lekplatsen Mejramvägen 2 – 40 är utbytta.
- Lekplatsen vid radhusen på Sellerigången är fortfarande inte helt återställd och är avstängd tills arbetet är klart.
- Inget nytt ännu om kommunens VA-fakturor.
- Två otäta avstängningsventiler för kallvatten i Sellerigångens undercentral har bytts ut.
- Nya kallvattenmätare har installerats på två adresser där fjärravläsningen inte fungerade utan mätarna har fått avläsas manuellt. Nu kommer vi dessutom åt de fjärravlästa värdena själva även om det är mycket jobb med att sammanställa dessa.
- Alla vattenavstängningsventiler som är utbytta de senaste åren har fått sin årliga motionering enligt underhållsplanen.
- Skogsskötseln: Åtgärder är nu utförda och dåliga träd har tagits bort. Kvar är nu lönnen bakom garaget på Sellerigången 1 – 15 som kommer att beskäras och stöttas. Det arbetet utförs under perioden juli – september.
- De beställda asfaltsreparationerna i området kommer att utföras inom den närmaste tiden.
- Laddningsfrågan: Ännu har inga förenklade regler beslutats av regeringen.
- Rishögen är borttransporterad och repen uppsatta igen. Var vänliga och lägg inte stora trädstammar, rotklumpar och kompostmaterial där, utan den är till för mindre grenar och buskmaterial, ris, och dylikt.
Vi önskar alla medlemmar en trevlig sommar!
/Styrelsen
